19 נובמבר 2013

ניהול זמן- איך להשתמש בטלפון הנייד ביעילות?

אנחנו מוצפים, וזה כבר ממש לא צחוק. אנחנו מוצפים בתקשורת מכל הסוגים והמינים.
רדיו, טלוויזיה, טלפונים, מחשבים וכולם נמצאים במרחב הפרטי שלנו בכל רגע נתון. 
תארו לעצמכם איך זה משפיע על ניהול הזמן שלכם. 
יש דברים שממש עוזרים לנו להיות יעילים ואפקטיביים, למשל נוכל לנצל את הזמן כשאנחנו ממתינים בפקק או לתור לרופא, נוכל לענות למייל ברגע בלי ללכת עד המחשב, ובלי שהמשימה תמשיך להטריד אותנו עד שנבצע אותה ועוד.  אז אם זה טוב אז מה הבעיה?
כמו תמיד, בעיות נוצרות כשיוצאים מהאיזון ומשתמשים בכלי בהתמכרות ובהגזמה, ואז כל האמצעים הללו מבזבזים לנו זמן ומקטינים את האפקטיביות האישית שלנו.

הפעם בחרתי להתמקד בטלפון הניד .  הוא קטן, קומפקטי, צבעוני וחכם והוא איתנו בכל מקום. 
הוא יכול להחליף את העיתון בשירותים, הוא יכול לספק לנו מידע אינסופי בכל רגע נתון, הוא יכול לבדר אותנו ולהעסיק אותנו בקלות כאשר משעמם לנו,  הוא יכול להזכיר לנו דברים ולרכז לנו מידע על התכנון והמשימות שלנו. ממש מזכירה מושלמת של 24 שעות ביממה.

יש בו כל כך הרבה דברים טובים, ובכל זאת אנחנו שומעים יותר ויותר על ההשלכות השליליות שלו על החיים שלנו, וכן גם על ניהול הזמן שלנו. הבעיה המרכזית שהוא ממכר, ומסיח את דעתנו הרבה יותר ממה שהיינו מתכוונים אם היינו חושבים בצורה מודעת על זמן ההתעסקות שלנו איתו. הוא מכיל כל כך הרבה אפשרויות, שאנו לא מסננים, כי זה נראה לנו "מגניב" שיהיה, ואנו משכנעים את עצמנו שכל פעולה היא ב"קטנה" ולא באמת מפריעה...
כמו תמיד, הבעיה והפתרון טמונים במינון ובמשמעת עצמית בהקשר אליו. זה הרי נכון כמעט על כל דבר, ורק שהטלפון הנייד מצליח לשגע אותנו ולסחוף אותנו אחריו אולי יותר מכל דבר אחר. 
אז בואו נעשה סדר ונראה כיצד כדאי להשתמש בנייד בצורה שתעזור לנו לניהול הזמן ונראה גם כיצד להימנע מהתנהגות עם הנייד שמחבלת לנו בניהול הזמן.

כיצד הנייד החכם ישרת את ניהול הזמן שלנו?
עברו ליומן ממוחשב- הרבה יותר קל ויעיל לנהל את עצמנו בלי יומן ידני אלא עם יומן ממוחשב. לחלק זה ברור מאליו, ודווקא לצעירים שבינינו יש אהבה גדולה ליומן המסורתי עוד מתקופת הלימודים. 
השתמשו באופציית האירוע החוזר- גם לחוגים שלכם או של הילדים, גם לישיבות קבועות או לפעילות קבועה שצריכה להתקיים ביום מסויים. כשזה ביומן זה לא מטריד אתכם.
השתמשו בתזכורות  בצלילים שונים (לא יותר מ 3) - זה מוריד מכם המון דאגות של להגיע בזמן וכאלה, ומפנה אתכם להתמקדות בדברים האחרים שאתם עושים.
עבדו עם רשימת מטלות ממוחשבת- בכל יומן יש רשימת מטלות עם תאריכי יעד לביצוע, וניתן לסמן על משימות שבוצעו, או להזיז לתאריך חלופי, כולל תזכורות והתראות. היום קיימות גם הרבה אפליקציות, אך אני לא בטוחה שהן באמת אפקטיביות בניהול הזמן יותר מהכלי הפשוט הקיים בכל יומן ממוחשב.
קשרו בין אנשי הקשר במחשב לאנשי הקשר בנייד- ממש גאוני, מתעדכן כל הזמן, לא צריך לדאוג לגיבויים. חסך לי המון זמן בשנה האחרונה, כולל כל עבודת ההתאמה אחרי שהנייד חזר מתיקון...
צרו קבוצות  אפקטיביות בווטס-אפ והימנעו מאינפלציה בקבוצות- הווטס-אפ הוא כלי מדהים ליידוע ועדכון של יותר מאדם אחד, אולם יש בו גם סכנה של התמכרות ואינפלציה. בחרו את הדברים הטובים וחסמו את הדברים השליליים שנובעים ממנו. צאו מקבוצות פטפטניות או שלא רלוונטיות יותר, בטלו לגבי חלק מהקבוצות את ההתראות כי הן מטריפות וכדי להשתמש בהן רק כאשר זה מתאים.
השתמשו בהודעות חוזרות אוטומטיות - אישית אני מעדיפה להשתיק את הנייד כשאני בפגישה ולעשות תיאום ציפיות עם אנשים שאני לא עונה אלא כשאסיים, אבל אם אתם לא מסוגלים, אז כבר עדיף להשתמש בהודעות מוכנות ולא לענות לשיחות כשאתם באמצע משהו אחר.
בטלו אפליקציות מיותרות- זה סתם מאט את הנייד ומבלבל את העיניים..
צרו לעצמכם כללים לשימוש במשחקים או סרטונים- כלל טוב הוא שאני משחק רק כשאני ממתין, שאני משחק רק אחרי שעתיים של עבודה מפרכת כדי לנקות ראש.. בכל מקרה עדיף שהמשחקים יהיו בספריה נפרדת, כך הם פחות מפתים וצריכים להיות הרבה יותר במודעות כשנכנסים אליהם.
התקינו מוזיקה שאתם אוהבים או ספרים בהקראה- כך תוכלו לנצל זמן מת להעשרה והנאה גם בנסיעה, בלי שתהיה לכם בחילה....
והכי חשוב,
הניחו את הנייד בצד כאשר אתם בדיאלוג אמיתי- אל תתנו לטלפון הנייד עדיפות על תקשורת נוכחת. המשמעות של זה, שכדאי שתעזבו את הטלפון בזמני הארוחות המשפחתיות, במפגשי חברים, במיטה.. דברו אחד עם השני ולא דרך התקשורת האלקטרונית. אין תחליף לתקשורת פנים אל פנים ברמת איכות ועומק. ואל תוותרו לעצמכם. זהו אחד הקווים האדומים שמתריעים על שימוש מוגזם או לקוי בנייד החכם.

בהצלחה (למען הזמן שלכם),
עדנה

ואם לא השתכנעתם, כדאי לראות גם את הקישור הבא:http://www.filmsforaction.org/watch/i_forgot_my_phone/







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה